سیستم تبرید تراکمی چیست؟

سیستم تبرید تراکمی یا سرد سازی که با نام سرمایش نیز شناخته می ‌شود، فرآیندی است که در طی آن گرما از یک محیط یا ماده گرفته شده و در محیط دیگر رها می ‌شود. در واقع از لحاظ علم فیزیک، تبرید یک پدیده انتقال گرما محسوب می‌ شود.

در طی فرآیند تبرید، به دنبال کاهش دما در ناحیه یا فضای مورد نظر خود هستیم، این فضا می ‌تواند اتاق منزل یا اداره و یا حتی یک سردخانه صنعتی باشد. جذب گرما از محیط هدف، معمولاً به وسیله اواپراتور و دفع آن در محیط دیگر به وسیله کندانسور صورت می‌گیرد.

کندانسور چیست؟

کندانسور یک مبدل حرارتی است که از طریق جذب گرمای یک گاز و انتقال آن به سیال دوم، موجب پایین رفتن دما یا گرمای نهان گاز شده و در نهایت آن را کندانس می کند. در صنعت، پروسه کندانس کاربرد های بسیار زیادی دارد. برخی از آن ها عبارت است از:

·        تهویه مطبوع

·        چگالش  انواع سیالات فرآیندی

·        گرمایش انواع سیالات توسط بخار

کندانسور در صنعت تهویه مطبوع برای خنک کاری گاز مبرد به کار می رود. کندانسور هایی که در چیلر به کار می روند معمولا از نوع مبدل های آب خنک یا هوا خنک می باشند.

متداول ترین انواع کندانسور چیلر عبارت است از:

·        کندانسور آبی یا آب خنک

·        کندانسور هوایی یا هوا خنک

·        کندانسور تبخیری یا ترکیبی

کندانسور آبی یا آب خنک

در این نوع از کندانسور مبرد توسط آب خنک می شود. در این حالت مبرد داغ توسط لوله هایی در مجاورت آب قرار می گیرد. ظرفیت گرماگیری آب نسبت به هوا بسیار بالا تر است در نتیجه دستگاه های با کندانسور آبی راندمان بالا تری از دستگاه های با کندانسور هوایی دارند.

یک نوع بسیار رایج از کندانسور های آبی که در چیلر ها استفاده می شود، مدل پوسته و لوله می ‌باشد. این قطعه دارای مجموعه ای از لوله های با قطر کم می باشد که درون یک پوسته قرار دارند. ساده ترین نوع این کندانسور، نوع دو لوله است که درواقع یک پوسته فقط یک لوله را دربر می‌ گیرد.

کندانسور پوسته و لوله، دارای مجموعه ای از لوله ها و یک پوسته به دور آن ها است. معمولا درون لوله های داخلی آب جریان پیدا می کند و سیال یا مبرد گازی شکل در پوسته قرار می گیرد. مجاورت مبرد گازی با لوله های آب باعث از دست دادن گرما توسط گاز شده و تبدیل به مایع می شود. آب نیز که گرمای مبرد را گرفته برای خنک سازی دوباره یا باید کاملا تعویض شود (برای مکان هایی که مثلا در کنار رودخانه قرار دارند) یا باید دوباره توسط دستگاه دیگری به نام برج خنک کننده (کولینگ تاور)، سرد شود.

کندانسور هوایی یا هوا خنک

این کندانسور ها توسط هوا مبرد را از فاز گاز به مایع تبدیل می ‌کنند. در واقع کندانسور های هوایی در محیط بیرون قرار گرفته و از هوای محیط برای خنک ‌سازی مبرد استفاده می ‌کنند.

این کندانسور ها معمولا از یک کویل که دارای لوله‌ های مسی که بر روی آن ‌ها فین‌ های آلومینیومی قرار دارد تشکیل شده ‌اند. همچنین برای گردش هوا روی این کویل، یک یا چند فن دمنده وجود دارد. البته کویل کندانسور های هوایی می توانند تماما آلومینیومی مانند کندانسور مایکروچنل نیز باشد. مبرد ابتدا وارد تیوب های کندانسور می شود و پس از قرار گرفتن در لوله های پرپیچ و خم در مجاورت هوا قرار می گیرد. فین های آلومینیومی به انتقال حرارت بهتر مبرد و هوا کمک می کنند.

شکل طراحی و قرار گیری صفحه های کندانسور بسیار مهم است و در راندمان آن ها تاثیر مستقیم می گذارد. فن دمنده با مکش هوا و گذراندن هوا از روی صفحه های کندانسور سبب انتقال حرارت بیشتر بر روی کندانسور می شود.

سرعت فن دمنده می تواند ثابت یا دور متغیر باشد. در نوع دور متغیر دمنده به میزان تقاضای درخواستی، چرخش کرده و موجب خنک کاری می شود. همچنین نوع فن دمنده و شکل قرار گیری آن بر روی کندانسور تاثیر مستقیمی در ایجاد سرو صدا دارند. امروزه از فن های دور متغیر با محفظه سایلنت برای کاهش نویز دستگاه ها استفاده می کنند.

کندانسور تبخیری یا ترکیبی

در این کندانسور ها هم از آب و هم از هوا برای خنک سازی مبرد استفاده می شود. آب از بالا بر روی لوله‌ های حاوی مبرد پاشیده شده و هوا نیز از پایین به سمت بالا از روی لوله‌ های کندانسور عبور می ‌کند. آب اسپری شده بر روی لوله های حاوی مبرد، ممکن است تبخیر شده و نیاز است منبعی که این آب از آن جا پمپ شده و به صورت اسپری روی لوله ها استفاده می شود، دوباره جایگزین شود.

وظیفه کندانسور در سیکل تبرید چیست؟

در سیستم های تهویه مطبوع که اکثرا از سیکل تبرید تراکمی استفاده می کنند، چهار جزء اصلی وجود دارد. کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط.

کندانسور در این سیکل نقش گرفتن گرما از مبرد، تبدیل حالت آن از گاز به مایع و سپس انتقال به شیر انبساط را برعهده دارد.

وظیفه اصلی یک کندانسور در یک سیکل تبرید خنک کردن مبرد می باشد. مبرد پس از آن که در کمپرسور بسیار فشرده شد و به حالت گاز داغ پر فشار درآمد وارد کندانسور می شود. کندانسور این گاز را از طریق آب یا هوا خنک کرده و سعی دارد در همان فشار با گرفتن گرمای نهان مبرد، فاز آن را از حالت گاز به مایع تغییر بدهد.

کندانسور سردخانه چیست؟

کندانسور سردخانه معمولا از نوع هوایی فن دار یا پوسته و لوله می باشد که باید از ظرفیت مناسبی برخوردار باشد تا بتواند در کنار دیگر تجهیزات برودتی عملیات خنک سازی را به خوبی انجام دهد.

کندانسور های سردخانه معمولا از ظرفیت های بالایی برخوردار هستن و بر اساس منطقه آب و هوایی و دمای محیط سردخانه انتخاب می شوند.

قیمت کندانسور

قیمت کندانسور ها بر اساس ظرفیت و مدل متفاوت می باشد و در ظرفیت و مدل یکسان کیفیت ساخت کندانسور در قیمت آن تاثیر گذار می باشد این دستگاه باید بر اساس کاربری که دارد در فشار های بسیار بالا تری تست شود تا مطمئن باشیم در طولانی مدت دچار مشکل نمی شوند و همچنین راندمان اسمی آن نزدیک به راندمان واقعی باشد.

در مقایسه قیمت مدل های مختلف کندانسور می توان گفت که کندانسور هوایی فن دار نسبت به پوسته و لوله گران تر می باشد و آن هم به دلیل وجود فن ها می باشد ولی در نکته مهم دیگری که باید مد نظر شما باشد هزینه تعمیر و نگهداری کندانسور آبی است که نسبت به مدل هوایی بسیار بیشتر است.

انتخاب کندانسور

انتخاب کندانسور کار بسیار دشواری می باشد و باید بر اساس محاسبات دقیق یک متخصص انجام شود انتخاب ظرفیت درست کندانسور بر اساس ظرفیت کمپرسور و اواپراتور و همچنین آب و هوای منطقه می باشد که این انتخاب در طول عمر و عملکرد درست سیستم برودتی تاثیر گذار می باشد.

اختلاف دمای کندانسور هوایی با هوای محیط باید به اندازه استاندارد دستگاه باشد تا بتواند عملیات خنک سازی مبرد را به درستی انجام دهد هر چه دمای محیط بیشتر باشد ظرفیت کندانسور هوایی کاهش می یابد و در مناطق با آب و هوای گرم و خشک نمی توان از این مدل استفاده کرد و باید از کندانسور آبی پوسته و لوله استفاده نماییم.

مشاوره و سفارش کندانسور

برای مشاوره و خرید دستگاه کندانسور می توانید با تیم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشید .

شما می توانید از طراحی تا اجرا محصول مورد نظر و پشتیبانی آن برای پروژه های بزرگ را به ما بسپارید .

وب سایت شرکت مهتاب گستر: https://cooling-tower.ir/

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721

ایمیل: prod.cooling.tower(@)gmail.com