معرفی برج خنک کننده شرکت مهتاب گستر

برج های خنک کننده بخشی از سیستم های تهویه مطبوع یا مبدل حرارتی هستند که تمرکز عملکرد آن ها روی خنک کردن آب ورودی است. این آب ورودی در واقع مقدار آب است که در فرآیند سیستم های تهویه یا فعالیت های صنعتی به دمای بالایی رسیده و توانایی خود را برای انجام کار از دست داده است. به همین علت به جای این‌که دور ریخته شود، وارد برج های خنک کننده شده و دوباره به دمای پایین می‌ رسد تا به چرخه فعالیت باز گردد.

نحوه عملکرد برج خنک کننده

بعد از ورود آب گرم به فضای برج خنک کننده، آب وارد لوله های پاشش می ‌شود. نازل های این لوله ها، آب گرم ورودی را با فشار و زاویه مناسب از پیش تعیین شده روی پکینگ یا پنل های خنک کننده می ‌پاشند. این سطوح سرد هستند و آب گرم را در تماس با خود به آب خنک تبدیل می‌ کنند. همچنین که هوای موجود در خود برج خنک کننده، یا در جهت مخالف جریان آب و یا عمود بر آن در تماس با آب قرار می ‌گیرد، مقداری تبخیر شده و دمای خود را از دست می ‌دهد. بنابراین اصول کار برج خنک‌ کننده بر اساس تبخیر است.

برای هر چه بیشتر شدن تماس آب با هوا و افزایش سرعت تبخیر، همان طور که گفته شد صفحاتی درون برج خنک کننده وجود دارند. این صفحات که به نام فیلر یا پر کننده شناخته شده ‌اند، صفحه ‌ای شبیه به پوشال کولر های آبی هستند که البته در شکل ‌های ظاهری گوناگونی وجود دارند. آب روی این صفحات اسپری شده و قرار می ‌گیرد تا به صورت پخش شده هر چه بیشتر با هوا تماس داشته باشد.

این آب که حالا توسط برج خنک کننده اصلی خنک شده است، وارد محیط تشتک برج خنک کننده می ‌شود. این تشتک یک منبع آب جدید و خنک محسوب می‌ شود. سپس آب از همین قسمت از طریق لوله های خروجی دوباره به سمت دستگاه ها هدایت می‌ شود.

معیار ها و عوامل مختلف در تقسیم بندی انواع برج خنک کننده

·        عملکرد برج خنک کننده

·        جنس بدنه برج خنک کننده

·        شکل ظاهری برج خنک کننده

·        نوع مکش هوا در برج خنک کننده

·        ساختار مدار و مونتاژ برج خنک کننده

·        جهت حرکت هوا و آب در برج خنک کننده

تقسیم بندی برج خنک کننده از لحاظ عملکرد

به طور کلی دو نوع جریان مخالف یا متقاطع برای هوا و آب در انواع برج خنک کننده تعیین شده است.

·        عملکرد متقاطع

در برج های خنک کننده متقاطع، جریان هوا و آب بر هم دیگر متقاطع هستند، به این شکل که هوا از دیواره های جانبی به برج خنک کننده وارد شده و آب از بالا و عمودی درون آن اسپری می‌ شود. این آب به دلیل گرانش زمین خود به خود به سمت پایین حرکت کرده و تماماً در تماس با ساختار مولکولی هوا قرار می ‌گیرد.

·        عملکرد مخالف

جریان مخالف برای برج های خنک کننده هم به این معنا است که آب از بالا و هوا از پایین به داخل برج خنک کننده وارد می‌ شوند. در طول مسیر هوا که قرار است به وسیله فن ها به بالای برج خنک کننده منتهی شود، آب قرار دارد که به دلیل نیروی گرانش زمین به پایین هدایت می‌ شود. به این شکل، بیشترین میزان تماس بین آب و هوا صورت می ‌گیرد و سبب خنک شدن کامل آب می‌ شود. می ‌توان گفت برج های خنک کننده جریان مخالف به دلیل بیش ‌ترین تماس با هوا، از کارآمد ترین انواع برج های خنک کننده هستند.

تقسیم بندی انواع برج خنک کننده از لحاظ جنس بدنه

برای ساختن برج های خنک کننده از مواد متفاوتی مانند برج های خنک کننده بتنی، چوبی، گالوانیزه و فایبرگلاس استفاده و بهره برداری می ‌شود.

تقسیم بندی انواع برج خنک کننده از لحاظ شکل ظاهری

بر اساس مکان مورد استفاده، شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن و حجم فضای آزاد موجود و تفاوت انواع سیستم تهویه مطبوع در هر اقلیم آب و هوایی، از انواع شکل های مختلفی که برای برج های خنک کننده موجود هستند استفاده می شود. شکل های موجود این برج های خنک کننده، مکعبی، هذلولی و مخروطی هستند.

برج های مخروطی در خانه ها

برج های خنک کننده مخروطی یا گرد، بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می شوند و قیمت پایینی دارند. البته که در صورت بروز اشکالاتی مانند خرابی قطعات یا رسوب، انجام دادن کار های تعمیراتی روی این برج های خنک کننده کار سختی است و نیاز است که کل بدنه برج خنک کننده باز شود.

برج های مکعبی، کیفیت بهتر و تعمیرات راحت تر

برج های خنک کننده مکعبی کیفیت بهتری نسبت به مورد قبلی دارند و برای مصارف جدی ‌تر و صنعتی به کار می آیند. همچنین که نحوه تمیز کردن و تعمیرات آن ها هم ساده ‌تر است و کم ‌تر زمان می برد.

یک برج خنک کننده هذلولی شکل با جریان طبیعی کار می کند. اما شکل هندسی برج خنک کننده، طوری ساخته شده است که راندمان کاری برج خنک کننده را بالا ببرد. این نوع از برج های خنک کننده که به شکل مدار بسته انتقال حرارت می دهند نقش مهمی در صنعت دارند و در اندازه ای بزرگ ‌تر به شکل ترکیبی با هم مورد استفاده قرار می گیرند.

تقسیم بندی انواع برج خنک کننده از لحاظ مکش هوا

·        جریان طبیعی

·        جریان مکانیکی (دو نوع اجباری و القایی)

·        جریان مرکب

جریان طبیعی

انواع برج خنک کننده در جریان طبیعی درون خود از هیچ پروانه‌ ای برای چرخش استفاده نمی ‌کنند و اجازه می ‌دهند هوا به صورت طبیعی جریان خود را درون برج خنک کننده پیدا کند و به سمت بالا برود و این روند خاتمه پیدا کند. به طور طبیعی، این نوع برج های خنک کننده عملکرد ضعیف تری دارند و کنترل روی آن ها اعمال نمی ‌شود. بنابراین باد و عوامل محیطی می ‌توانند روی عملکرد این برج خنک کننده تأثیر بگذارند. این نوع برج های خنک کننده قیمت پایینی نسبت به برج های خنک کننده دیگر دارند.

جریان مکانیکی (دو نوع اجباری و القایی)

جریان مکانیکی در انواع برج خنک کننده به این معنا است که از یک یا چند پروانه برای به جریان انداختن هوا در برج های خنک کننده استفاده می ‌شود. این نوع برج های خنک کننده با جریان مکانیکی به دو نوع القایی و اجباری تقسیم بندی می ‌شوند که بر اساس محل قرارگیری پروانه به ترتیب در مسیر خروجی هوا و ورودی آن قرار می‌ گیرند.

جریان مرکب

نوع برج خنک کننده جریان مرکب نیز به این شکل است که ظاهر خود را از برج های خنک کننده طبیعی با مقداری ارتفاع کم تر به ارث برده است اما درون ساختمان خود پروانه هایی برای جریان هوا جا داده است.

تقسیم بندی انواع برج خنک کننده از لحاظ ساختار مدار و مونتاژ

انتقال حرارت در برج های خنک کننده به شکل های گوناگونی تحت قالب مدار های گوناگون انجام می ‌شود:

·        برج خنک کننده مدار باز

·        برج خنک کننده مدار بسته

برج خنک کننده مدار باز

برج های خنک کننده مدار باز در انواع برج های خنک کننده، در واقع همان برج های خنک کننده ای هستند که تا اینجا درباره آن ‌ها صحبت شد و به صورت معمولی و رایج شناخته می‌ شوند. به این صورت که آب از داخل لوله خارج شده و به صورت مستقیم درون برج خنک کننده اسپری می شود. اساس کار برج های خنک کننده مدار باز تبخیر است. یکی از نکات منفی قابل توجه برج های خنک کننده مدار باز نسبت به برج های مدار بسته این است که تماس مستقیم آب و هوا سبب می شود که آب ناخالص وارد شود و این ناخالصی نهایتاً روی سیستم رسوب می کند.

برج خنک کننده مدار بسته

اما در مقابل، برج های خنک کننده مدار بسته در درون خود از کویل استفاده می کنند و در تمام مدت آب را به صورت مستقیم در تماس با هوا نمی گذارند. برج های خنک کننده خشک همان طور که گفته شد با رسوب آب روبرو نیستند و همین موضوع به عدم زنگ زدگی و عمر بالای دستگاه کمک می کند.

این نوع از برج های خنک کننده قیمت بالاتری دارد؛ چون از فن کویل ها بهره می ‌برند.

همچنین از آن جایی که به دو پمپ قوی برای راه اندازی احتیاج دارند، نیروی مصرفی آن ها بیشتر است. تعداد بیشتر تجهیزات در برج های خنک کننده مدار بسته سبب می شود تعمیرات آن ‌ها مشکل تر، زمان ‌برتر و پر هزینه تر باشد. یکی دیگر از معایب برج های خنک کننده مدار بسته که به وجود فن کویل ها و نحوه کار برج خنک کننده مرتبط می ‌شود، این است که راندمان آن ها با افزایش دمای محیط اطراف ضعیف می شود.

تقسیم بندی انواع برج خنک کننده از لحاظ جهت حرکت هوا و آب

برج های خنک کننده خشک نوعی از انواع برج خنک کننده مدار بسته هستند. در برج های خنک کننده خشک، این آب نیست که وظیفه انتقال گرما را به عهده داشته باشد تا بخواهد در فرآیند خنک سازی قرار بگیرد. در واقع، تماس آب و هوا به صورت غیر مستقیم انجام می شود. به این شکل که درون برج خنک کننده خشک کویل هایی تعبیه شده ‌اند و آب وارد این کویل ها می شود. سپس هوا از روی کویل ها عبور داده می شود تا آب داخل کویل ها دچار کاهش دما شوند. بنابراین در برج های خنک کننده خشک، وظیفه اصلی بر دوش هوا است و در مصرف آب صرفه جویی قابل توجهی می شود. بنابراین این نوع برج خنک کننده می تواند برای مناطقی که دچار کمبود آب هستند مفید باشد. می توان از این نوع برج های خنک کننده برای آب هایی که دمای بسیار زیادی دارند کمک گرفت و در اولین مرحله این آب ها را وارد این نوع از برج خنک کننده کرد.

برج خنک کننده مهتاب گستر

طراحی و تولید انواع دستگاه های صنعتی از جمله انواع برج خنک کننده متناسب با نیاز ها و در خواست های هر مشتری و مطابق با استاندارد های روز در شرکت ما انجام و کلیه محصولات به صورت مستقیم از کارخانه و با قیمت بسیار مناسب به فروش می رسد.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، مبدل حرارتی صفحه ای، انواع منبع کویل دار، انواع برج خنک کننده و قطعات برج خنک کننده، کندانسور هوایی، دستگاه هواساز، انواع چیلر ها (چیلر تراکمی و چیلر جذبی)، پمپ و سیستم های آبرسانی، انواع فن کویل ها و اسپیلت ها، ساخت انواع دستگاه اگزاست فن، انواع یخساز صنعتی، انواع سختی گیر آب، انواع فیلتر شنی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید دستگاه برج خنک کننده و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت برج خنک کننده، تکنولوژی ها و آپشن های آن ها و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید انواع برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده و دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 66706377 66709528